سوئیچ فشار یا پرشر سوئیچ (Pressure Switch) چیست؟

سوئیچ فشار

سوئیچ فشار یا پرشر سوئیچ (Pressure Switch)، تجهیزی الکتریکی است که فشار را در هر محیطی اندازه‌گیری می‌کند. از این تجهیز برای تشخیص حضور سیال استفاده می‌شود. سوئیچ فشار، افزایش یا افت فشار و دستیابی به مقدار فشاری که توسط کاربر مشخص شده است را تشخیص می‌دهد.

این تجهیز به گونه‌ای طراحی شده است که فشار فرآیند را مانیتور کرده و در صورت رسیدن به فشار مشخص شده (نقطه تنظیم)، سیگنال خروجی مخابره کند. سوئیچ فشار، برای انجام این کار، فشار فرآیند را به یک دیافراگم یا پیستون وارد کرده و نیرویی ایجاد می‌کند. سپس این نیرو را با نیروی یک فنر که فشرده شده است، مقایسه می‌کند.

بیشتر سوئیچ‌های فشار، از یک دیافراگم یا جسمی آکاردئونی به عنوان عنصر حسگر استفاده می‌کنند. با حرکت این عنصر حسگر، یک یا چند کانتکت سوئیچ فعال شده و آلارمی را فعال کرده و یا اخطاری کنترلی را آغاز یا فعال می‌کند.

سوئیچ‌های فشار دارای طراحی‌های مختلف و عناصر حسگر متفاوت هستند.

سوئیچ فشار چگونه کار می‌کند؟

یک سوئیچ فشار، یک یا دو پورت فشار دارد. در سوئیچ فشاری که یک پورت دارد، فشار از طریق پورت وارد شده و به یک دیافراگم داخلی اعمال می‌شود. اگر فشاری که وارد می‌شود، از فشار فنری که از قبل منقبض شده است، بیش‌تر باشد، کانتکت‌های سوئیچ مدار را قطع یا متصل می‌سازند. بدین ترتیب آلارمی در سیستم ایجاد شده و به کاربر اخطار داده می‌شود که فشار محیط مورد نظر تغییر کرده است.

در سوئیچ فشاری که دو پورت ورودی دارد، فشاری که از این دو پورت وارد سوئیچ می‌شوند، با هم مقایسه می‌شوند. اگر فشار وارد شده از یک پورت با فشار وارد شده از دیگری متفاوت باشد، سوئیچ فشار برای این تغییر اخطاری به کاربر می‌دهد.



اجزای سوئیچ فشار

ترمینال‌ها

سوئیچ فشار، مداری را کامل یا قطع می‌کند. ترمینال‌ها، اجزایی هستند که برق ورودی و خروجی سوئیچ فشار به آن‌ها وارد می‌شود.

کانتکت‌ها

کانتکت‌ها که از مواد رسانا (90% نقره، 10% نیکل) ساخته می‌شوند، دو عضو از سوئیچ فشار هستند که از هم جدا و یا به هم متصل می‌شوند تا مدار الکتریکی را قطع و یا وصل کنند. زمانی که کانتکت‌ها از هم جدا شوند، مدار قطع شده و برای مثال، موتور از کار می‌افتد.

دیافراگم

دیافراگم، که غشا هم نامیده می‌شود، از مواد قابل انعطافی ساخته می‌شود و با تغییر فشار خمیده می‌شود. زمانی که فشار افزایش می‌یابد، سیال به این دیافراگم فشار وارد می‌کند. هنگامی که فشار فرآیند به فشار موردنظر برسد، این دیافراگم، کانتکت‌های رسانا را از هم جدا کرده و مدار را قطع می‌کند، و یا آن‌ها را به هم چسبانده و مدار را کامل می‌کند.

شیر اطمینان سوئیچ فشار

شیر اطمینان سوئیچ فشار که در قسمت زیرین سوئیچ فشار قرار گرفته است، توسط لوله‌ای نایلونی یا مسی، به بالای شیر کنترل یک‌طرفه پلمپ شده است. زمانی که کانتکت‌های سوئیچ فشار از هم جدا شوند، این شیر توسط اهرمی به کار انداخته می‌شود تا فشاری که بین پمپ و شیر یک‌طرفه به دام افتاده است را آزاد کند.

پیچ‌(های) تنظیم

پیچ تنظیم برای افزایش و کاهش فشارهای تنظیم شده‌ی نقطه راه‌اندازی مجدد و نقطه قطع مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی سوئیچ‌های فشار دارای یک پیچ ثانویه (معمولا کوچک‌تر از فنر اولیه) هستند که با استفاده از آن می‌توان فشار نقطه قطع را بدون اینکه به تنظیمات فشار نقطه راه‌ندازی مجدد اختلالی وارد شود، تنظیم کرد. با سفت‌تر کردن پیچ، به مقدار فشار اعمالی بیش‌تری توسط دیافراگم نیاز است تا پیچ، کانتکت‌ها را از هم جدا کند. با آزادتر کردن پیچ، با فشار اعمالی کمتری می‌توان آن را به حرکت در آورد.

اهرم (یا دکمه‌ی) خودکار/روشن/خاموش

از این اهرم (یا در مواقع اندکی، دکمه) برای جدا کردن دستی کانتکت‌ها استفاده می‌شود. همیشه قبل از متصل کردن سوئیچ به کمپرسور هوا و یا جدا کردن سوئیچ از آن، این دسته باید در موقعیت “خاموش” قرار گیرد. بعضی از شیرهای فشار، دسته یا اهرم خودکار/خاموش یا روشن/خاموش به منظور کنترل سوئیچ فشار دارند. هنگامی که روی “خودکار” یا “روشن” تنظیم باشد، سوئیچ با تنظیمات نقطه راه‌اندازی مجدد و نقطه قطع از پیش مشخص شده کار می‌کند تا زمان روشن یا خاموش شدن موتور را تعیین کند. هنگامی که در حالت خاموش باشد، قسمتی پلاستیکی بین کانتکت‌ها فاصله انداخته، و برق ورودی به موتور را قطع نگه می‌دارد.

منبع



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *