سروو موتور (Servo Motor) چیست؟

موتور سروو یا سروو موتور (Servo Motor) متشکل از یک موتور الکتریکی ساده است که در کنار موتور تعدادی المان الکترونیکی به منظور کنترل زاویه، سرعت و یا شتاب به شفت موتور متصل می‌شوند و کلیه‌ی المان‌ها به همراه موتور در یک پکیج واحد ارائه می‌شوند.

سروو موتورها ممکن است دارای گیربکس یا فاقد گیربکس باشد و اندازه‌های بسیار کوچک برای مصارف ساخت تجهیزات مکاترونیکی مانند ربات‌ها و هواپیماهای مدل تا اندازه‌های بزرگ برای دستگاه‌های صنعتی ساخته می شوند.

در حوزه‌ی میکروکنترلر، آنچه که از سروو موتور مشاهده می‌نماییم معمولا یک موتور جاروبک‌دار است که به کمک یک سری چرخدنده (گیربکس) به یک پتانسیومتر داخلی وصل شده است و خروجی گیربکس نیز از طرف دیگر خارج شده است. پتانسیومتر فقط وضعیت خروجی را کنترل می‌کند و کاری به وضعیت موتور ندارد.

پتانسیومتر به یک مدار الکترونیکی در داخل پکیج متصل است که وظیفه‌ی این مدار، دریافت فرامین از سیم سیگنال و کنترل وضعیت خروجی گیربکس است.

برد کنترل سروو موتور یک فرمان را به صورت یک پالس PWM با فرکانس 50 هرتز (دوره تناوب : 20 میلی ثانیه) دریافت می‌کند و بر اساس عرض پالس دریافتی، زاویه‌ای که باید شفت در آن قرار بگیرد یا به عبارتی مقدار مقاومت مطلوب پتانسیومتر را مشخص می‌نماید.


انکودر (Encoder) چیست؟

در این رابطه بخوانید:

انکودر (Encoder) چیست؟


پس از مشخص شدن مقدار مقاومت مطلوب پتانسیومتر، کنترلر موتور DC را روشن می‌کند و مادامی که مقدار مقاومت پتانسیومتر به مقدار مطلوب نرسیده است، موتور را روشن نگه می‌دارد. تعیین جهت موتور بر اساس مقدار فعلی پتانسیومتر و مقدار مطلوب، توسط کنترلر تعیین می‌شود.

سرو موتور ها معمولا دارای 3 سیم هستند و 2 سیم مربوط به تغذیه است و همواره باید متصل باشد و یک سیم مربوط به PWM (مدولاسیون عرض پالس) است که با دریافت پالس معتبر، کنترلر موتور را روشن می‌کند و در وضعیت جدید قرار می‌دهد، در غیر این‌صورت موتور وضعیت قبلی را حفظ می‌کند.

سرو موتورهای کوچک الکترونیکی دارای قدرت‌های مختلف از حدود چند صد گرم بر سانتی‌متر مربع تا چند ده کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع هستند و به سادگی قابل تهیه و به صورت مستقیم به‌واسطه میکروکنترلر قابل کنترل هستند.

سروو موتورها دارای زاویه حرکت کمتر از 360 درجه هستند. نوع دیگری از سروموتورها نیز دارای خروجی linear یا خطی هستند که گیربکس آنها، حرکت دورانی موتور DC را به یک حرکت خطی تبدیل می‌کند و طول یک بازو را کم و زیاد می‌نماید (مشابه جک‌های پشت بعضی درهای اتوماتیک).

سازندگان سروو موتور

برخی از برندهای سازنده سروو موتور عبارت‌اند از:

منبع


اینورتر (Inverter) چیست؟

در ادامه بخوانید:

اینورتر (Inverter) چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *