نکات مهم در خرید ترموکوپل

در بسیاری از موارد خریداران در زمان انتخاب و خرید یک سنسور دما اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارند و فقط قصد خرید یک سنسور دما را دارند در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که باید موقع خرید سنسور دما در نظر گرفته شود را بیان کنیم. با توجه به بازه دمایی و روش اندازه‌‏گیری از سنسورهای مختلفی می‏‌توان استفاده کرد که یکی از مهم‏ترین آن‏ها ترموکوپل است، بنابراین پیش از انتخاب و خریداری باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم.

ترموکوپل

ترموکوپل

بازه دمایی

اولین نکته‏‌ای که در انتخاب ترموکوپل باید به آن توجه کرد بازه دمای اندازه‌ گیری در فرآیند دمایی است و باید بدانیم مقدار دمایی که قرار است اندازه‏‌گیری شود چقدر است. برای این کار باید به نکات زیر توجه کنیم:

  • حداکثر دما چقدر است؟
  • آیا در پروسه اندازه گیری دمای منفی داریم؟

اگر در فرآیند اندازه‌‏گیری دمای منفی صفر و یا دمای بالای صفر دارید باید نوع ترموکوپل انتخابی مناسب بازه‌ی دمایی مورد نظر باشد. در جدول زیر انواع ترموکوپل و بازه دمایی آنها نشان داده شده است.

بازه دمایی انواع ترموکوپل

بازه دمایی انواع ترموکوپل

بازه دمایی ترموکوپل در ساختار و طراحی آن تاثیر بسزایی دارد. در ساخت ترموکوپل‌هایی که در دمای بالا استفاده می‏‌شوند برای افزایش طول عمر معمولا از چند لایه سرامیک استفاده می‏‌شود.

غلاف ترموکوپل

با توجه به نوع نصب و مورد استفاده ترموکوپل، قطر غلاف می‌تواند متفاوت باشد که در هنگام انتخاب ترموکوپل باید به آن توجه کرد. یکی دیگر از نکاتی که باید در انتخاب ترموکوپل به آن توجه کرد طول غلاف ترموکوپل است. با توجه به اینکه ترموکوپل تا چه اندازه باید در داخل سیال قرار بگیرد طول آن تغییر می‌‏کند معمولاً طول غلاف به اندازه 10 برابر قطر غلاف در نظر گرفته می‏شود. بعنوان مثال اگر قطر غلاف 5 میلی‏متر است طول آن باید 50 میلی‏متر باشد.

ترموکوپل



اتصال ترموکوپل

نوع نصب ترموکوپل از دیگر نکاتی است که در انتخاب ترموکوپل باید مورد توجه قرار بگیرد که با توجه به ساختار و مورد استفاده متفاوت است. به طور کلی به روش‏‌های زیر می‏‌توان ترموکوپل را در محل سنجش دما نصب کرد:

  • اتصال فلنج
  • اتصال پیچی
  • اتصال سطحی (تماسی)
  • اتصال پیچی (تماسی)


 جنس غلاف ترموکوپل

غلاف ترموکوپل از مواد مختلفی تشکیل می‏شود که هر کدام مشخصات منحصر به خود را دارند و با توجه به شرایط محیطی از این مواد در ساخت غلاف ترموکوپل استفاده می‌‏شود.

به عنوان نمونه اگر در فرآیند اندازه‌‏گیری تغییرات ناگهانی دما و یا اینکه در محیط اندازه‌‏گیری مواد خورنده و رطوبت بالا وجود دارد باید غلاف سرامیکی استفاده شود که مقاومت بالاتری در مقابل شرایط سخت دارد.

برخی از مواد که در ساخت غلاف ترموکوپل استفاده می‏‌شوند:

  • سیلیکن کاربید
  • سرامیک (آلسینت-پیتوگراس)
  • استیل

جنس غلاف ترموکوپل

سیگنال خروجی

نوع سیگنال خروجی ترموکوپل با توجه به نوع و فاصله کنترلر با ترموکوپل انتخاب می‏‌شود. سیگنال خروجی ترموکوپل ولتاژی در حدود 50 میلی ولت است که در برخی موارد مجبور به استفاده از ترانسمیترهای دما هستیم که سیگنال ترموکوپل را به یک سیگنال استاندارد صنعتی (سیگنال جریانی 20-4 یا سیگنال ولتاژی 5-0) تبدیل می‏‌کند.

ترانسمیتر دما

در مواردی که در نزدیکی ترموکوپل کابل‏ های قدرت و یا تجهیزات الکترونیکی فرکانس بالا مانند درایورها وجود داشته باشد باید از سیم‌های جبران کننده ترموکوپل استفاده شود.

منبع



یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *