چرا به مانيتورينگ ارتعاشات در تجهيزات دوار نیاز داریم؟

مانیتورینگ ارتعاشات در تجهیزات دوار

چرا بايد مانيتورينگ ارتعاشی را در خصوص تجهيزات دوار اعمال كنيم؟ براي اندازه‌گیری ارتعاشی آنلاين و اقدامات محافظتی ماشين‌های دوار با نقاط سنسورگذاری بالا چه انتخاب‌های پيش روی شما قرار دارد؟ به‌كارگيری سيستم محافظت لرزش چه دستاوردهایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد؟

براي پاسخ به سوالات بالا لازم است تا مروری بر روند عملكرد تجهیزات دوار در صورت بروز عيب داشته باشيم.

هر تجهيز دوار (مانند پمپ، فن، بلوئر، کمپرسور، توربین گاز و …) در شرايط نرمال عملكرد خود دارای ارتعاشات می‌باشد كه از آن به عنوان محدوده‌ی ارتعاشات مجاز تجهيز دوار ياد می‌كنيم. مبنای اندازه‌گیری ارتعاشات در ماشين‌های دوار، نقاط تكيه‌گاهی یا محل قرارگيری یاتاقان‌ها (بيرينگ‌ها‌) بوده و ارتعاشات مجاز تجهيز دوار در اين نقاط عموماً توسط شركت سازنده‌ی آن و يا مراجعه به استاندارد با توجه به دور و توان تجهيز تعيين خواهد شد.


مانیتورینگ ارتعاشات چیست؟

در این رابطه بخوانید:

مانیتورینگ ارتعاشات چیست؟


بروز هرگونه عيب در تجهيز دوار عملاً بر مقادير ارتعاش تجهيز تاثير گذاشته (اين تاثير ناشی از برهم خوردن تعادل نيروهای تحريك ماشين می‌باشد) و موجب بالا رفتن مقادير ارتعاشات می‌گردد.

مانيتورينگ آنلاين ارتعاشات به‌واسطه‌ی دستگاه اندازه‌گیری ارتعاشات سبب می‌شود تا وجود عيب در ماشين بلافاصله شناسایی و تجهيز به منظور جلوگيری از آسيب جدی و لطمات جبران‌ناپذير مالی از مدار عملكرد خارج گردد.

به طور كلی ترجيح بر آن است كه تجهیزات دواری كه نقاط تعيين شده در آنها به منظور سنسورگذاری ارتعاشی چهار و يا بيش از آن باشد، به‌واسطه‌ی يك سيستم محافظت لرزش يكپارچه مانيتور گردد.


دستگاه پایش وضعیت و ارتعاشات TWave T8

دستگاه مرتبط با مانیتورینگ ارتعاشات:

آشنایی با سیستم‌های پایش وضعیت و ارتعاشات TWave T8


آناليز ارتعاشات؛ كاملترين فرمت حال حاضر در تشخيص كامل عيوب تجهیزات دوار

روند رو به رشد تكنولوژی و به‌كارگيری شيوه‌های نوين تعميراتی به‌ویژه تعميرات پيشگويانه به‌گونه‌ای بوده كه مانيتورينگ ارتعاشات و اندازه‌گیری مقادير ارتعاشات در غالب اقدامات محافظتی و مراقبتی در كليه‌ی صنايع جايگاه خود را پيدا كرده و كمتر صنعتی را شاهد هستيم كه رويكرد بهبود تعميرات ماشين‌های دوار را به ارزيابی وضعيت ویبره یا ارتعاشات در دستور كار قرار نداده باشد. اما قطعاً اين پايان كار نبوده و در حال حاضر صنايع بالا‌دستی پا را فراتر نهاده و علاوه بر به‌كارگيری دستگاه‌های آنلاين ارتعاشات در حوزه محافظت ماشين‌های دوار خود، اقدام به تامين دستگاهای آنلاين آنالايزر ارتعاشات می‌نمايند.

در واقع نقطه هدف در اين مجموعه‌ها نه فقط آگاهی از خرابی ماشين به دليل بالارفتن ارتعاشات (ويبره) بلكه آگاهی دقيق از نوع دقيق عيب به وقوع پيوسته (همچون نابالانسی، ناهمراستايی شفت، عيوب الكتريكال، عيوب بيرينگ، خميدگی شفت و …) با استفاده از بررسی طيف‌های ارتعاشی است.

به واقع، آناليز ارتعاشات كامل‌ترين فرمت حال حاضر در تشخيص كامل عيوب تجهیزات دوار به شمار می‌آيد كه البته در اين مسير مسلط بودن كاربرانی كه از سخت افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با تحليل و عيب‌یابی ارتعاشی استفاده می‌كنند به دانش روز پایش وضعیت (كانديشن مانيتورينگ)، الزامي انكارناپذير می‌باشد. بديهی است كه امكانات در كنار دانش كاربران، نتايج خارق‌العاده‌ای را در تشخيص عيوب در پی خواهد داشت.

منبع، با اندکی ویرایش



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *