مفهوم Loop Powered در ترانسمیترها چیست؟

معرفی

ترانسمیترها و ترانسدیوسرهای Loop Powered نوعی از تجهیزات اندازه‌گیری الکترونیکی هستند که بدون نیاز به منبع تغذیه مجزا، به حلقه جریان مدار اندازه‌گیری متصل شوند. طراحی این تجهیزات به گونه‌ای است که تغذیه مورد نیاز خود را از جریان موجود در مدار تامین می‌نمایند.

دلیل کاربرد

یکی از اصلی ترین دلایل به کارگیری ترانسمیترها و ترانسدیوسرهای آنالوگ، تبدیل سیگنال انواع سنسورهای آنالوگ، به یک سیگنال استاندارد ولتاژ یا جریان آنالوگ است که از این میان سیگنال جریان 4 تا 20 میلی‌آمپر (4-20mA)، استانداردترین سیگنال آنالوگ صنعتی است. سیگنال تولیدشده توسط ترانسدیوسرها و ترانسمیترها متناسب با کمیتی است که سنسورهای متصل به آن‌ها اندازه‌گیری می کنند. کمیت‌هایی مانند دما، فشار، دبی (فلو) و غیره. به طور معمول مقدار 4mA بیانگر کمینه مقدار اندازه‌گیری و مقدار 20mA بیانگر بیشینه مقدار کمیت اندازه‌گیری در بازه کالیبراسیون است.



علت اصلی ارسال جریان 4mA برای مقدار کمینه اندازه‌گیری این است که در صورت بروز ایراد و خرابی سنسور، جریان عبوری از مدار صفر خواهد شد و در این صورت جریان 0mA بیانگر بروز خطا در سنسور خواهد بود، در صورتی که برای بازه جریان 0-20mA در صورت خوانده شدن جریان 0mA توسط ترانسمیتر، تشخیص اینکه سنسور خراب شده است یا درست کار می‌کنند نیازمند بررسی خود سنسور بوده که این کار در مواردی نیازمند توقف کار ماشین یا سیستم است.

مفهوم Loop Powered - شیوه کار یک ترانسمیتر 4-20mA

مفهوم Loop Powered – شیوه‌ی کار یک ترانسمیتر 4-20mA

سازوکار

در تجهیزات Loop Powered تنها دو سیم برای ارسال سیگنال جریان و تامین ولتاژ تغذیه سنسورها لازم است. سازوکار به این شکل است که ولتاژ تغذیه (معمولا 24VDC) به دو سیم اعمال می‌شود و مقدار جریانی که در حلقه (Loop) مدار جاری می‌شود توسط سنسور تنظیم می‌شود.

مفهوم Loop Powered در ترانسمیترها چیست؟

مفهوم Loop Powered در ترانسمیترها چیست؟

چگونگی تنظیم میزان جریان مدار، وابسته به سازوکار سنسور است. مثلا در سنسورهای مقاومتی دما (RTD)، تغییر دما باعث تغییر مقاومت و در نتیجه تغییر جریان مدار می‌شود.

برای حفاظت از ترانسمیترها و سیستم کنترلی متصل به آنها لازم است در مسیر اتصال تجهیزات از ایزولاتور استفاده شود.

منبع



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *