نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW) چیست؟

معرفی

لب‌ویو (LabVIEW) یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است. این نرم‌افزار توسط شرکت نشنال اینسترومنتس (National Instruments) یا ان‌آی (NI) طراحی شده است. کاربرد لب‌ویو بیشتر در سامانه‌های تست، داده‌برداری، کنترل و پایش رایانه‌ای است.

LabVIEW سرواژه‌ی عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench است. این عبارت به معنی «میزکار مهندسی ابزار مجازی آزمایشگاهی» می‌باشد. لب‌ویو يک محيط برنامه‌نويسی است که به کمک آن می‌توان برنامه‌ی مورد نظر را به صورت گرافيکی ارائه نمود.

ویژگی‌ها

اين بسته‌ی نرم‌افزاری، برنامه‌ای پيشرفته و قابل اجرا برای استفاده‌ی پژوهشگران، مهندسان و کارشناسانی است که طراحی و برنامه‌نويسی سيستم‌ها را بر عهده دارند. اين نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که قابليت اندازه‌گیری، تجزيه و تحليل داده‌ها و نمايش نتايج را به صورت يکجا برای کاربر به همراه دارد. همچنين،  اين بسته‌ی نرم‌افزاری قابليت برقراری ارتباط گرافيکی چندجانبه با کاربر را داراست. از این رو، برنامه‌نويسی‌ در اين محيط بسيار ساده است.

نشان پیشین نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)

نشان پیشین نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)


نشان جدید نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)

نشان جدید نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)

به دليل اينکه برنامه‌ی نوشته شده در اين محيط بر پايه‌ی نرم‌افزار استوار است، می‌توان از قابليت‌های نرم‌افزاری آن استفاده نمود. به همين دليل نسبت به تجهيزات استاندارد و آزمايشگاهی از قابليت انعطاف و کاربرد بيشتری برخوردار است. با کمک LabVIEW می‌توان دقيقاً تجهيزات اندازه‌گيری مورد نياز خود را به صورت مجازی ايجاد کرد. بنابراین از لحاظ هزينه به صرفه می‌باشد. در صورتی که به تجهيزات اندازه‌گيری ديگری نياز باشد، به کمک اين نرم‌افزار می‌توان در عرض چند دقيقه برنامه‌ها را تغيير داد و اصلاح نمود. این ویژگی سبب صرفه‌جويی بسیار در وقت می‌شود.

محیط برنامه‌نویسی نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)

محیط برنامه‌نویسی نرم‌افزار لب‌ویو (LabVIEW)

در نرم‌افزار LabVIEW کتابخانه‌هايی شامل ابزارهای جانبی جهت گردآوری داده‌ها، استفاده از کارت‌های GPIB و درگاه سريال، تجزيه و تحليل، نمايش و ذخيره‌ی داده‌ها است.

به دليل وجود قابليت گرافيکی در نرم‌افزار LabVIEW، طبيعتاً از اين برنامه جهت نمايش داده‌ها نيز استفاده می‌شود. در اين نرم‌افزار، خروجی‌ها به اشکال مختلف بر روی صفحه به نمايش در می‌آيند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که برنامه‌ی LabVIEW يک نرم‌افزار انعطاف‌پذیر و کاربردی برای شبيه‌سازی تجهيزات و ابزار آزمايشگاهی و اندازه‌گيری است. اين نرم‌افزار هچنين قابليت تجزيه و تحليل داده‌ها و نتايج به‌دست‌آمده را دارا است. جهت ايجاد برنامه در اين نرم‌افزار، از زبان برنامه‌نويسی گرافيکی موسوم به «G» استفاده می‌شود. برنامه‌ی نوشته شده در محيط LabVIEW را در اصطلاح «ابزار مجازی» (Virtual Instrumentation) يا به صورت خلاصه VI می‌گويند.

آخرین نسخه‌های نرم‌افزار لب‌ویو LabVIEW 2019 SP1 می‌باشد.

لب‌ویو نسخه LabVIEW 2019 SP1

لب‌ویو نسخه LabVIEW 2019 SP1

مراجع

  • راهنماي جامع LabVIEW نوشته فربد قابوسی، چاپ اول. تهران: نشر آفرنگ، 1382
  • www.ni.com

سیستم داده‌برداری چیست؟

در ادامه بخوانید:

سیستم داده‌برداری چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *