هیدرولیک و نیوماتیک چیست؟

دلیل استفاده از هیدرولیک و نیوماتیک

هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک (Pneumatics) یکی از فناوری‌های پرکاربرد در صنایع اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق بوده که در فرآیندهای متفاوت جهت انتقال قدرت به صورت کم‌هزینه و با دقت زیاد به کار گرفته می شود. در همین راستا استفاده و به کارگیری از سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه‌های صنعت رو به گسترش است.

هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک - پنوماتیک (Pneumatics)

استفاده از قدرت سیال به دو شاخه هیدرولیک و نیوماتیک (پنوماتیک) تقسیم شده که در هیدرولیک از روغن‌های هیدرولیک که مخصوص این عمل می‌باشد استفاده می‌کنند.

روغنی که در هیدرولیک از آن استفاده می کنند دارای مشخصات خاصی همچون ضریب حرارتی مشخص و غلظت مشخص می باشد.

در نیوماتیک از سیال هوا استفاده می‌شود.

هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک - پنوماتیک (Pneumatics)

کاربرد هیدرولیک و نیوماتیک

معمولاً استفاده از هیدرولیک و نیوماتیک در شرایط مختلفی می‌باشد. از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتاً پایین (حدود یک تن) و سرعت‌های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستم‌هایی که در قسمت‌های محرک ربات‌ها بکار می‌روند) استفاده می‌کنند، در صورتی که کاربردهای سیستم‌های هیدرولیک عمدتاً در مواردی است که قدرت‌های بالا و سرعت‌های کنترل‌شده دقیق مورد نظر باشد.

هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک - پنوماتیک (Pneumatics)

مزایای سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک

گاهی این سوال پیش می‌آید که آیا این سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سیستم‌های مکانیکی و یا الکتریکی چه مزایایی دارند و آیا می‌توان به صورت کامل جایگزین آنها شود؟ برخی از مزایای سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک عبارت‌اند از:

  • طراحی ساده
  • قابلیت افزایش نیرو
  • سادگی و دقت کنترل
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • راندمان بالا
  • اطمینان

هیدرولیک (Hydraulics) و نیوماتیک - پنوماتیک (Pneumatics)

نمی‌توان به صورت قطعی گفت که این سیستم‌ها جایگزین سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی می‌شوند زیرا سیستم‌های هیدرولیک، نیوماتیک، مکانیکی و الکتریکی همگی در کنار هم می‌توانند یک پروسه کامل را راهبری کنند و دانستن از تمام آنها کمک زیادی به یک کارشناس فعال در حوزه‌ی اتوماسیون صنعتی می‌کند.

منبع، با اندکی ویرایش

پی‌نوشت: پنوماتیک (به فرانسوی: Pneumatique) یا نیوماتیک (به انگلیسی: Pneumatics) برگرفته از واژهٔ (به یونانی: πνεῦμα، پنیوما) است.


فستو (Festo)

در این رابطه بخوانید:

فستو (Festo)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *