پمپ تراک سیمان و اسید چیست؟

پمپ تراک سیمان و اسید چاه حفاری

معرفی کوتاه

در طی عمليات حفاری چا­ه‌های نفت و گاز، به منظور محافظت از ديواره چاه پس از حفاری تا عمق مورد نظر، اقدام به نصب و سيمانكاری لوله‌های جداری می‌کنند. همچنين به منظور تحريك زون توليدی در شرايطی كه ميزان توليد پایين باشد، اقدام به تزريق اسيد مي‌نمايند. برای انجام عمليات سيمانكاری و همچنين اسيدزنی از دستگاه پمپ تراك استفاده می‌شود.

پمپ تراک سیمان و اسید

چراییِ سیمان‌کاری و اسیدزنی

چاه‌های نفت دارای خط لوله‌اي مي‌باشد كه هيدروكربن‌ها را از مخزن به سطح مي‌كشاند. كاركرد مخزن تحت فشار بستگي به عملكرد لوله فولادي كه درون چاه قرار مي‌گيرد، دارد. اين لوله به نام لوله جداره‌گذاری مشهور است و تا پايان عمر چاه يكپارچگي چاه را تضمين مي‌كند. طراحي صحيح لوله جداره‌گذاری و در نظر گرفتن تمام نيروها و فاكتورهاي محيطي مربوطه، از اهميت حياتي برخوردار است.

اطراف لوله جداره‌گذاری را سيمان مي‌پوشاند. سيمان، لوله جداره‌گذاري را در برابر نيروهای وارده محافظت مي‌كند و از زوال آن در طولاني مدت جلوگيری مي‌كند. سيمان از خوردگي لوله جداره‌گذاری بر اثر وجود آب نمك‌دار در طبقات مختلف خاكی جلوگيری مي‌كند. همچنين سيمان وظيفه دارد از نفوذ آب و گازهای مختلف موجود در طبقات زمين به فضای حلقوی لوله جداره‌گذاری ممانعت به عمل آورد.

پمپ تراک سیمان و اسید چاه حفاری

از وظايف ديگر سيمان، آب‌بندی كردن بخش‌هايی از چاه مي‌باشد كه گل حفاری از آنجا نشت كرده و وارد طبقات خاكی مي‌شود. مي‌توان با استفاده از سيمان چاه را بست و از خروج گاز و ساير سيالات از آن جلوگيری نمود. در نهايت با سيمانكاری مي‌توان بخش انتهای چاه را آب‌بندی كرده و چاه ديگری را با فاصله از چاه قديمی حفر نمود.

اسیدکاری چاه در جهت افزایش نفوذپذیری سنگ مخزن و افزایش دبی چاه نفت به کار می‌رود. پس از حفاری چاه در جهت زدودن مواد چسبنده‌ی گل حفاری و همچنین از بین بردن تکه‌های سنگ مخزن که در چاه باقی مانده این عمل انجام می‌شود و به طور کلی روش کار به این صورت می‌باشد که اسید را که انواع مختلفی دارد در سر چاه آماده ساخته و به چاه تزریق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *