آ اِ گ (AEG)

نام: AEG
کشور: آلمان
محصولات: محصولات متنوع صنعتی و الکتریکی، لوازم خانگی و ...


معرفی

آاگ (AEG) یا آ ای جی سرواژه‌ی عبارت آلمانی Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft AG به معنای «شرکت برق عمومی» است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکتریکی در جهان بود که در سال ۱۸۸۳ به دست امیل راتناو (Emil Rathenau) در برلین بنیان گذاشته شد و در سال ۱۹۵۱ دفتر مرکزی آن به فرانکفورت منتقل شد.

این شرکت در سال ۱۹۶۷ به شرکت تابع خود تِلِفونکِن آ.گ. ملحق شد و شرکت جدید آ.اِ.گ-تِلِفونکِن را به وجود آورد. در سال ۱۹۸۵ شرکت دایملر بنز، شرکت آ.اِ.گ-تِلِفونکِن را خریداری نمود و در سال ۱۹۹۶ با این شرکت کاملاً یکپارچه شد و تحت نام دایملِر-بِنز آ.گ. در آمدند، بخش‌های باقی‌ماندهٔ آ.اِ.گ به دایملِر-کرایسلِر-هوافضا که از شرکت‌های وابسته دایملر-بنز بود و ادترنز الحاق شدند.

نام تجاری AEG در سال ۱۹۹۶ توسط الکترولوکس تصاحب شد و از سال ۲۰۰۵ در بعضی محصولات این شرکت استفاده می‌شود، نام تجاری آ.اِ.گ همچنین توسط شرکای گوناگون الکترولوکس تحت «برنامهٔ همگانی صدور مجوز نام تجاری» شرکت الکترولوکس کسب مجوز شده‌ است.

تاریخچه

امیل راتناو در سال ۱۸۸۳ شرکت «آلمانی برق ادیسون» را در برلین تأسیس نمود. این شرکت به شرکت آ ا گ در سال ۱۸۸۷ تغییر نام یافت. در ابتدا درگیر تولید تجهیزات الکتریکی (مانند لامپ، موتور و ژنراتور) شد، شرکت خیلی زود در سیستم‌های انتقال برق AC وارد شد. در سال ۱۹۰۷ پتر بهرنس به عنوان مشاور هنری AEG منصوب شد. این امر منجر به ایجاد اولیه هویت سازمانی این شرکت با محصولات و به اشتراک‌گذاری تبلیغات ویژگی‌های طراحی مشترک گشت.

شرکت در نیمه اول قرن ۲۰ ام گسترش یافت، و با تعدادی از اولین‌ها و اختراع‌ها در مهندسی برق معتبر گردید. در همان دوران وارد بازار خودرو و هواپیما شد. تجهیزات برقی که برای راه‌آهن در این زمان تولید شد، شروع سابقه‌ای طولانی در امر تأمین تجهیزات الکتریکی حمل و نقل ریلی آلمان شد.

پس از جنگ جهانی دوم، آ ا گ کسب و کار خود را در بخش شرقی آلمان از دست داد. پس از ادغام در سال ۱۹۶۷ این شرکت به آ.اِ.گ-تِلِفونکِن تغییر نام داد. آ ا گ مشکلات مالی فراوانی را در طول سال‌های ۱۹۷۰ تجربه نمود، و در نتیجه برخی از دارایی خود را فروخت. در سال ۱۹۸۳ بخش لوازم الکترونیکی مصرفی Telefunken Fernseh und Rundfunk GmbH فروخته شد. در سال ۱۹۸۵ این شرکت دوباره نام AEG را توسط دایملر بنز بدست آورد. قسمت‌های باقی مانده در درجه اول مربوط به توزیع و انتقال برق و فناوری موتور الکتریکی بود. تحت مالکیت دایملر بنز، شرکت‌های تشکیل دهنده AEG در نهایت در سال ۱۹۹۵ بخشی از شرکت جدید ادترنز تبدیل شدند. الکترولوکس، که در حال حاضر حق استفاده از مجوز نام تجاری آ ا گ را در بخش لوازم خانگی AEG از سال ۱۹۹۴ به دست آورده‌ است.

برندها

فهرست تعدادی از برندهای متنوع آاگ (AEG) که تولیدکننده گستره‌ی وسیعی از تجهیزات صنعتی و الکتریکی و لوازم خانگی هستند عبارت‌اند از:

  • AEG Hausgeräte (became part of Electrolux)
  • ITM Technology AG
  • AEG Elektrowerkzeuge (AEG Power Tools)
  • AEG Haustechnik (licensed to Stiebel Eltron)
  • AEG Industrial engineering
  • AEG SVS Schweiss-Technik
  • AEG Gesellschaft fur moderne Informationssysteme mbH (AEG-MIS)
  • AEG ID
  • AEG Power Solutions (formerly Saft Power systems or AEG Power Supply Systems)
  • AEG Professional Printing Equipment and Supplies
  • AViTEQ Vibrationstechnik GmbH
  • Lloyd Dynamowerke GmbH & Co KG
  • Lafert Group

در حوزه‌ی صنعتی در ایران الکتروموتورهای آاگ (AEG) معروف هستند که تحت برند لافرت (Lafert) تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *